Omelettrulle med svampfyllning

Posted on söndag, 23 mars 2014. Filed under: Äggrätter, Lättlagat, Recept, Stekt, Svamprätter, Varmrätter | Taggar:, , , , , , , |

Dagens middagstips är alldeles vanlig vardagsmat.

1891452_579856492102510_1737924065_o

Ingredienser 
8 ägg
2 burkar champinjoner
3 vitlöksklyftor
En näve spenat
Smör
Soja
Grädde
Persilja, salt och svartpeppar

Gör så här

Knäck äggen i en bunke och vispa den till en jämn smet. Stek 1-1,5dl I taget i en smörad stekpanna.

Hacka under tiden svampen, skala och finriv vitlöken.

När äggakakorna är klara fräses svamphacket och vitlöken. När svampen är genomstekt lägger du ner spenaten, häller i en skvätt grädde och smakar av med övriga ingredienser.

Fördela fyllningen på äggakakorna. Gott att komplettera med inlagd vitlök och oliver.

 

20140323omelettrulle

Make a Comment

Kommentera

3 svar to “Omelettrulle med svampfyllning”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

allt låter ju bra. jag är dock 72 år, får inte springa engång (höftledsproteser) skulle vilja höra ngr kommentarer om minsituation
är så intresserad av en nyttigare matstil. jag är lactovegertarian
titti

Hej Titti! Jag vet än så länge bara hur det är att vara runt 30 eller yngre. Generellt tror jag på att äta som man mår bra av, inte krångla till det och att inte ha så bråttom. Tror att man kanske måste införa förändringar i sin kost över lite längre period när man blir äldre. Inbillar mig att det kanske tar lite längre tid för kroppen att ställa om till ketos och att anpassa sig till den låga andelen fibrer som LCHF innebär. Prova att byta ut pasta, ris, potatis och bröd mot mer rotfrukter och grönsaker först. Och var generös med matfettet till. Det blir något slags väldigt liberal LCHF. Sedan kan man plocka bort rotfrukterna så småningom. Ta reda på ungefär hur mycket mjölkprodukter, quorn och sojaprodukter som du behöver äta under en dag eller vecka för att klara av proteinintaget så att du inte får proteinbrist. Jag upplever att vegetarisk LCHF lätt kan kännas lite enahanda om man inte försöker vara lite kreativ med kryddor och variation med grönsaker. Lycka till!

Igår en variant på aubergine i ugn. Bytte sonika ut lammfärsen mot champinjoner. La till ½ dl gröna linser, kokta. Vägde alla ingredienser, utom fett och kryddor. Saknar mina linser och bönor numera. Slutat med kikärtor. Maten ovan 2 p. Som singelhushåll, jobbigt med recepten som är till fyra p eller fler. Resultatet gav mersmak. Har ätit med lamm och nötfärs. Detta med champinjoner och linser, bäst!
Denna sida återkommer jag ofta till. Räddning! Innan lchf kom in i mitt liv åt jag mycket vegetariskt. Vill återvända åtminstone till en del. Proteinet oroar mig. Fet ost har mycket.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

