Brietårta med valnötter

Posted on onsdag, 23 maj 2012. Filed under: Lättlagat, Ost, Recept, Sötsaker, Ugnslagat | Taggar:, , |

Smårätt eller efterrätt? Skillnaden ligger i om och i sådana fall hur mycket honung som tillsätts. Mal svartpeppar ovanpå och servera med en sallad på t.ex. groddar och ruccola vid sidan så blir rättens karaktär helt annorlunda.

 

 

Ingredienser för 6 små portioner

500g brieost (en hel med kanterna kvar)
150g valnötter
1msk flytande honung

 

Gör såhär

Sätt ugnen på 200-225 grader och låt den bli varm.

Ställ osten på en smörpappersklädd plåt. Täck den med valnötter och grädda i mitten av ugnen. När valnötterna fått färg och osten börjar svälla upp är tårtan klar, det tar 15-20 minuter.

Serveras gärna ljummen.

 

Tips: Honungen ringlas över efter att osten varit i ugnen eftersom att hög värme förstör honungens unika smak. Vill man söta tårtan (alls) innan tillagningen kan man lika gärna använda socker eller sirap. Hälften av den angivna mängden räcker i sådana fall.

 

6,5 gram kolhydrater per portion

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Brietårta med valnötter”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Brie är en stor favorit hos mig, så detta ska nog göras i sommar!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Hej! Gjorde nåt liknande denna, väldigt lik, såg på Ernsts program och han gjorde en med 2 dl honung! ( dessutom hade han val- och pistagenötter men jag hade inga p-nötter hemma). Jag tänkte att det måste gå bra med en matsked honung på en stor brietårta, (vet inte vikten, kanske 800 gram) blev minst 10 rejäla bitar kanske 12 (mer än halva var kvar och vi var fem). Jag hade också ca 150 gram valnötter på hela den och beräknade att det blev kanske 3 gram kolisar per portion och det var där jag funderade på din beräkning, jag anser att det blev ca tio STORA portioner (borde ju vara ungefär jämförbart med 10 på 800 gram och 6 på 500 förutom att dina fick mera nötter) och du ansåg att det blev SMÅ portioner?! Mina gäster tyckte att det var jättemäktigt men urgott men kunde inte äta mer än högst en tiondel. Det blev också fullt tillräckligt sött med en matsked till den stora. Jag hade rosmarin i honungen som jag kokade innan jag ringlade över den, men jag tycker inte honungssmaken försvann trots detta. Min smälte betydligt mer än din, det rann ur den när man skar.
Summan av kardemumman: denna är supergod! Men jag tycker din ser ut som en ännu mindre brie om man ser till valnötternas storlek kontra briens, var den verkligen på 500 gram!?

Hej! Vad bra att du tycker om receptet! Jag kan aldrig argumentera emot vad du tycker och tänker inte göra det heller. Tycker du att honungen behåller sin smak när den värms upp så tycker du så. Jag tycker att honungen förlorar en del arom. Man får tycka olika, det är trots allt bara mat. Vad som är tillräckligt sött eller inte är också en fråga om vana, tycke och smak. Detsamma gäller vad man anser vara stora eller små portioner. Ca 80g ost är två-tre tuggor och därmed en ganska liten portion i mitt tycke. Därmed inget sagt om det är mäktigt eller inte!

Beräkningen är enligt följande:
Brieost, 500g: 10,5 g/kh
Valnötter, 150g: 19 g/kh
Honung, 15g: 12 g/kh
Totalt: 41 g kolhydrater /6 = ca 6,5g/kh per portion


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

