Laxterrine med räkor

Posted on tisdag, 16 november 2010. Filed under: Fiskrätter, Pyssligt, Recept, Skaldjur | Taggar:, , , , , , , |

Efter en tids tittande på dagtids-TV blev jag inspirerad att göra en laxterrine. Vilket TV-program det handlar om spelar kanske mindre roll 🙂 När planer att göra fler terriner, det var en intressant uppgift även om jag inte vågar hävda att det blev jättevackert.

1 liten form

500g gravad eller rökt lax
1 dl creme fraiche
2 dl skalade räkor
Agar-agar motsvarande 3 gelatinblad
½ dl dijonsenap
½ dl grov skånsk senap
1 msk dill
Svartpeppar

Gör så här

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

Häll lite smakneutral olja i en 1-liters terrineform om du har en sådan. Det går jättebra med en brödform också. Olja in hela formen invändigt och klä sedan insidan med plastfolie. Försök släta ut alla veck och rynkor, de syns på den färdiga terrinen senare.

Beroende på hur noga man vill vara kan man rensa bort blodranden på laxen eller låta bli. Den har hur som helst en besk smak som kan märkas.

Blanda creme fraiche och senap och värm försiktigt i kastrull för att sedan smälta ner de urkramade gelatinbladen. Finhacka räkorna och blanda ner i senapsblandningen.

Varva lax och sås i tunna lager, börja och avsluta med ett lager lax.

Ställ i kylen med press (t ex 1 mjölkpaket) ovanpå laxterrinen. Låt stå 6–8 timmar. Frys terrinen ca 1 timme så går det lättare att skära i upp i fyrkanter.

(Källa: variation på Alltommat.se)

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Laxterrine med räkor”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Varför gelatin? Det är definitivt inte något som hör hemma ens i demi-vegetarisk kost som ändå är den som är mest lik köttätarnas kost.

Hej Karin! Min gränsdragning när jag var vegetarian inkluderade gelatin, trots att det är en animalisk produkt. Alla gör olika. Tack för att du påpekade det! Jag har justerat receptet nu.

Hej och tack Pauline

Nu ser det bättre ut. 🙂
Jag åt gelehallon och använde köttbuljong den första tiden jag uteslöt rött kött så jag var minsann inte bättre jag. 🙂
Som tur väl är har jag nu kommit på bättre tankar vad gäller sockret också. 🙂

Trevlig sommar.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

