Yoghurtpannacotta med vanilj

Posted on fredag, 15 oktober 2010. Filed under: Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Recept, Sötsaker | Taggar:, , |

Jag tycker om att göra pannacotta och ha som frukost.

5 frukostportioner eller 8 små efterrättsportioner

5 dl matlagningsyoghurt, 10 %
5 dl grädde
3 gelatinblad – eller motsvarande mängd agar-agar
1 tsk vaniljpulver

Gör så här

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.

Bland övriga ingredienser i en kastrull. Koka upp långsamt och rör om då och då. Krama ur gelatinet och rör ner i kastrullen tills bladen löst sig.

Häll upp pannacottan i portionsformar och ställ kallt tills smeten stelnat.

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Yoghurtpannacotta med vanilj”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Ser himla gott ut!

I vanlig pannacotta ska man ju ta av kastrullen från plattan innan man lägger i gelatinbladen, men det ska man alltså inte göra här?

Tack för en bra blogg förresten, du har hjälpt till att skapa många goda middagar.

Hej Frida! Tack!
Jag har aldrig bekymrat mig om att ta kastrullen från plattan. Stänger bara av när det närmar sig kokning och kastrullen börjar ånga lätt. Det är ju meningen att gelatinet ska smälta, inte att smeten måste koka. Sen krama ur gelatinbladen och röra ner dem. Att ta kastrullen från plattar har med risken att bränna bottenskiktet av grädden att göra tror jag.

Det ser vansinnigt gott ut, och jag som älskar pannacotta känner snålvattnet rinna bara jag läser receptet…

Oj oj oj.. Så gott detta blev..En ny favorit för mig.. 🙂 Dottern gillade det med.. 😉
Tack för det underbara receptet!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

