Bougiourdi – varm fetaostsallad med tomat

Posted on onsdag, 1 juli 2009. Filed under: Gratäng, Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Ost, Recept, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , , , , |

Man skulle även kunna kalla denna maträtt för ostgratinerad fetaost eller ”jättegod ostgegga” vilket är de omdömen som passerats vid de två senaste tillfällen då jag serverat detta. Det finns egentligen inte så många maträtter jag får starka sug efter men detta är en av dem. Bougiourdi är en hopikok-maträtt där man gör gratäng ”på en spik” och man kan blanda ihop lite av varje under den gula osten. Själv föredrar jag den variant som oftast serveras på tavernorna i Grekland med fetaost, tomat och spansk grön paprika.

IMG_5183

Ingredienser

200 g fetaost
1-2 dl riven gul ost
½-1 tomat eller 2-3 körsbärstomater
½-1 spansk peppar eller grön paprika
Salt och grovmalen svartpeppar
Olivlja

Gör så här

Sätt ugnen på 200-225 grader.

Häll en skvätt olivolja i en ugnsfast form (gärna en som har lock) och olja in kanterna. Skölj och skiva tomaten, finhacka paprikan.

Lägg fetaosten i botten på formen. Strö över paprika och tomat och fördela den gula osten överst. Krydda med lite salt och peppar. Ställ formen i ugnen 15-25 minuter eller tills osten har smält ordentligt.

Äts till

Grillade grönsaker! 🙂

Make a Comment

Kommentera

8 svar to “Bougiourdi – varm fetaostsallad med tomat”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

”ost-gegga” är verkligen gott. Jag gjorde en slags ugnspannkaka igår på:
Ägg
Ost
Grädde
Bacon

När jag tog ut den var den inte riktigt klar men jag smakade iaf på denna ”gegga” och den var väldigt god så jag stängde av ugnen och lät den vara så.

Det låter verkligen allt annat än odugligt. Bacon skulle inte fungera att skriva om på den här bloggen men jag ska prova någon gång. 🙂

Vilket smaskigt recept, tack!

Oj, den lät god. Skall provas inom en inte allt för avlägesen framtid.

Dock har jag en liten invändning, och det är att du blandar in fiskrätter i denna blogg. Jag ser inte riktigt en fisk som vegetarisk.

Men i övrigt är det väldigt mycket läsvärt. Keep on trucking!

Det här låter SÅ gott! Har varit sugen på att testa ända sedan du skrev inlägget.
Har tyvärr inga små ugnsformar och det blir nog lite platt om man gör i en stor? Jag får vänta tills jag har skaffat en mindre form tror jag. 😦

Hittade din sida idag. Jättefina recept, inspirerande. Stort tack, jag lägger den bland mina favoriter.

Hej! Jag är vanligen köttätare, men hittade till din sida eftersom jag älskar grönsaker och googlade LCHF utan grönsaker. Somliga verkar köra dieten helt utan frukt och grönt eftersom ”frukt innehåller socker” och det tror jag är direkt farligt i längden eller i alla fall väldigt tråkigt. Skall äta detta till brunch eftersom idag är en viktig dag och jag måste ladda upp med någonting mättande och tillfredsställande. Har lagt till typ hälften av dina recept i en liten matrandomiserare tillsammans med annat, så att jag kan äta något nytt varje dag 😀

Reblogged this on Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling and commented:

Värd en reblog såhär i sommartid!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

