Fin vaniljsås

Posted on onsdag, 3 juni 2009. Filed under: Mjölkproduktbaserat, Pyssligt, Recept, Sås, Sötsaker, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , |

Gott till bär, ostkaka eller smulpaj.

IMG_5008

Ingredienser

3 dl grädde
1 vaniljstång
3 äggulor
2 dl vispad grädde
(Ev 2 msk socker eller sötning, jag gör utan)

Gör så här

Skär upp vaniljstången och lägg den i en kastrull tillsammans med 3 dl grädde. Koka upp och ta sedan kastrullen från plattan. Låt stå och dra i ca 15 minuter.

Vispa äggulorna (om du använder sötningsmedel eller socker vispas det ned nu) och blanda med vaniljgrädden. Sjud såsen försiktigt under vispning tills den blir lagom tjock. Ta upp vaniljstången och låt såsen kallna.

Vispa resterande grädde, 2 dl,  och vänd ner den i såsen strax innan den serveras.

Näringsfördelning

3 E% kolhydrater, totalt 15 g
4 E% protein, totalt 20 g
93 E% fett, totalt 220 g

C:a 1-2 g kolhydrater per dl.

(Källa: Stora Efterrättsboken)

Make a Comment

Kommentera

6 svar to “Fin vaniljsås”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Det där var ju enkelt att göra! Ska absolut bli sånt i sommar istället för Keldas smörja. 😉

Bara undrar hur du räknade ut detta? Jag gjorde det nyss på MinMat men fick inte det till det du fick 🙂 Antagligen har jag räknat fel för det brukar vara så 😛

Undrar oxå om du vet hur mkt man ska räkna i gram om det står styck på äggulorna. Ett HELT ägg väger ju i genomsnitt drygt 60 gram så… har förresten gjort denna nu och den smakar ljuvligt! Jag använde dock lite sötningsmedel för jag gillar sötsaker 😉

[…] från ugnen men jag har dock en bild från när vi skulle äta det tillsammans med den URGODA vaniljsåsen jag hittade på ovanståendes blogg Den blev riktigt god och […]

🙂 Ibland vet jag inte ens själv hur jag har räknat men den här gången stämde det när jag räknade om också.

Jag brukar räkna att en äggula väger 20 gram och en äggvita 30-40 gram. Ett helt ägg 50-55 gram.

Hej hej! Detta ser ju underbart smarrigt ut! Älskar vaniljsås. Jag är rätt ny på LCHF, får man fråga vad E% betyder?


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

