Tofupaté med champinjoner

Posted on tisdag, 21 april 2009. Filed under: Äggrätter, Lättlagat, Recept, Tofurätter, Ugnslagat | Taggar:, , , , , , |

Jag är ständigt på jakt efter mat som både är kolhydratsnål och vegetarisk. Dessutom får det gärna se ”normalt” ut i matlådan så att man slipper tråkiga blickar eller kommentarer i lunchrummet. Och gärna enkelt att laga till. Det verkar vara ett återkommande bekymmersmoment för min omgivning att matlådorna helt verkar sakna kolhydratkällor. Därför rörde jag ihop en tofupaté med svamp. På så sätt kan man säga ”svampröra” om någon frågar och ändå hålla kolhydraterna borta. Svamp är i sig ganska snålt och man behöver inte många champinjoner för att få lagom mycket svampsmak.

003

3-4 portioner

1 liten burk champinjoner, c:a 100 g utan lag (det går naturligtvis bra med annan svamp också)
250 g naturell tofu
1 schalottenlök
25 g smör
3 ägg
1½ dl vatten
1 msk dragon
½ dl hackad persilja
Salt och svartpeppar

6 ugnssäkra formar á 1-1½ dl

Gör så här

Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj formarna.

Borsta och skölj svampen om det behövs, plocka eventuellt bort några skivor till garnering. Grovhacka resten i bitar. Skala och finhacka löken.

Fräs svamp och lök i smöret 5-10 min. Krydda med salt och peppar. Finfördela blandningen i matberedare eller mixer. Tillsätt vatten, tofu, ägg, dragon och persilja. Mixa till en jämn smet och fördela denna i formarna.

Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter.

Stjälp upp patéerna när de svalnat och låt dem kallna.

20090328svamppate

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Tofupaté med champinjoner”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Grymt bra och smidig rätt, stort tack för tipset!

Det här lät spännande! Äter man det som det är eller som tillbehör till något annat? Låter väldigt gott i alla fall!

Tack Mikaela!

@ Emelie

Jag äter paté som tillbehör till annan mat, men det beror väl dels på vad man har i den och dels vad man har till. Serverar man sig sin paté med en sallad blir det ju huvuddelen i måltiden. Äter man något grillat till blir det mer en sidorätt. Näringsfördelningen gör i alla fall att man kan äta den som den är, även om jag skulle tycka att det blir en smula torftigt att bara äta paté rakt av. 🙂

Gud vad det verkar gott, ska provas ikväll! Jag har precis börjat om efter ett långt avhopp från LCHF just för att jag inte klarade av att äta allt kött. En sak som vore kanon skulle vara om du kunde sammanställa en liten lista på bra grejer att alltid ha hemma så att man kan svänga ihop något snabbt, för jag vet knappt var jag ska börja. Din blogg är för övrigt hur bra som helst!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

