Äggmjölk – kokos

Posted on tisdag, 3 mars 2009. Filed under: Äggrätter, Dryck, Frukost, Kokt, Lättlagat, Recept | Taggar:, |

Gillar man smaken av kokos kan det vara en idé att byta ut smöret i äggmjölk mot kokosfett som har kvar kokossmaken. Provade att göra en omgång till frukost och gillade den milda smaken.

img_4792

1 portion

2 ägg
2-3 msk kokosfett
ca 3 dl kokande vatten

Såhär gjorde jag

Stavmixern är en mycket god vän i köket, speciellt funktionen med visp. Det är väldigt praktiskt när man gör mindre mängder av något.

Hur som helst, kokosfettet smälts i stavmixerns vispskål som har höga kanter genom en tur i micron. Under tiden kokas vattnet upp.

När kokosfettet smält knäcks äggen i och vispas ihop med fettet på hög hastighet till en jämn smet. Det kokande vattnet hälls över och alltihop vispas än mer.

(Källa: inspirerat från tillbakalutat)

Make a Comment

Kommentera

15 svar to “Äggmjölk – kokos”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Jag har varit inne och läst din blogg några gånger nu och jag måste säga att jag gillar den skarpt. Jag funderar själv på att börja äta enligt LCHF men är demi-vegetarian och tycker det verkar så krångligt att förutom att utesluta det man utesluter när man äter enligt LCHF även behöva tänka på vilka vegetariska produkter som fungerar. Du verkar ha stenkoll på detta och din blogg kommer helt klart bli min bibel om jag bestämmer mig för att äta LCHF-kost. Har LCHF fungerat som viktminskning för dig eller har du ätit det främst för att förbättra matvanorna?

Hej! Kul att du gillar bloggen. Det ger en annan energi att fortsätta med allt småpyssel som den ändå innebär. 🙂

Jag var normalviktig när jag började med LCHF och har mest pendlat i vikt lite upp och ner. Anledningen till att jag började med den här kosthållningen var att magen mer eller mindre slutade fungera på den kost jag åt innan (lakto-ovo-vegetarisk noll-fett-viktväktarmat). Nog hoppades jag kunna gå ner en 5-10 kg men det har aldrig känts riktigt akut. De som ”rasar i vikt” som det så fint heter i media är oftast de som har mycket extra att ta av från början. 2-3 kg vatten är rätt normalt att bli av med första veckan, men det gäller alla viktminskningsmetoder.

Hej hej!

Ny läsare här 🙂 Behöver alla recept o tips jag kan få. kanske ska prova denna 🙂 är lchfare sedan ca 10 dar o vikten har inte rört sig mkt 😦 undra om det kan bero på att jag har lite övervikt? 165 lång väger 71

Ha en fin dag kram Anna

Tyvärr är det så att de flesta inte ”rasar i vikt” så som media målar ut LCHF. Visst, man tappar ganska snabbt 2-3 kg vätska. De som faktiskt rasar i vikt är de som även har ganska mycket extra att ta av. Våga äta mer fett och våga snåla bort alla kolhydrater är nog mitt råd. Ser på de äldsta recepten på bloggen att jag inte vågade det själv i början, men det är där hemligheten ligger. I alla fall en del av den. 🙂 Lycka till!

hay, du får tänka på oss som sitter med minmat och ska kolla gram osv.. =)
msk hjälper inte mycket.. tyckte först att det lät väldigt lite, men fick börja tänka om, ca 15 gram/msk ?
stort ägg eller litet ägg? mellan 40 och 65 gram..
ska helt klart prova, iaf en gång!! det blir ju så dyrt med smaksatt kokosfett..

🙂 jag försöker, men ibland är det en fråga om att hinna skriva ner recepten i bloggen alls och då stryker noggrannheten på foten en aning.

Jag köper bara större ägg, 55-60g. Räknar själv som du, 1 msk = 15g för flytande ingredienser. Mandelmjöl, kokosflingor o dyl. 1 dl ~ 30 g.

Hej! Är precis som du en gammal viktväktare, och har jättesvårt att tänka om i fett-banorna. Blev nog lite förstörd i huvet under de åren. Är demi-veg, och har nu bestämt mig att testa LCHF eftersom det ska ge bra effekt på flera plan. Har kanske 7-8 kg övervikt som i alla fall hälften ska bort är det tänkt.
Så kul att jag hittade din blogg, allt man läser om LCHF är ju annars bara för köttätare.Nu ska jag ge järnet!
Ha en bra dag! Susanne

Kör hårt!

Jag kände också att det var väldigt mycket prat om fläsk och nötkött. Nu äter jag kött men det började kännas lite enahanda med omelett och stek precis hela tiden, så jag förstår vad du menar. Det är bland annat därför jag bloggar 😉

Om jag vill undvika mikro – skulle jag först kunna mixa kokosfettet med lite varmvatten och sen ägg med resten av varmvattnet?

Jag skulle nog göra tvärtom i sådana fall. Det viktiga är att äggen blir tillräckligt varma. Kokosfett smälter vi ganska låga temperaturer så det smälter sannolikt även efter att äggen mixats med vattnet+ev annan smaksättning.

Jag smälter inte fettet. Det blir så bra när man häller på kokande vatten. Jag använder ekologiskt fett och det klarar sig även i kylskåpet utan att stelna över natten. Mitt kokosfett står i skafferiet där det är rumstemeratur

ja , gör inte som jag bara, jag smälte kokosfettet i en plastbägare typ sån där man har 1 liter turkisk yogurt i. och glömde den i mikron, fettet smälte hål i botten på plastbägaren och det smällde till rejält där inne. kokosfett kan fort bli väldigt varmt!

Hoppsansa! Det var väl mindre bra kanske…


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

