Röd coleslaw

Posted on tisdag, 24 februari 2009. Filed under: Lättlagat, Råkost, Recept, Sallad, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , , , |

Ett sätt att få in mer färg i maten är t ex använda rödkål istället för vitkål och broccoli istället för blomkål. De färgglada varianterna innehåller marginellt fler kolhydrater och för min del är ögonfröjden värd den något högre kolhydrathalten.

img_4780

‘Röd’ i namnet är kanske att ta i. ‘Bleklila’ ligger nog närmare sanningen…

4 portioner

½ mindre rödkålshuvud
1-2 dl creme fraiche
1-2 dl majonäs
1 msk fransk senap
Citronsaft
Svartpeppar och salt

Gör såhär

Finstrimla kålen, detta görs förmodligen enklast maskinellt men det går även med osthyvel eller en bra kniv och en gnutta tålamod (nu har jag skaffat en riktig matberedare till skillnad från förra gånen jag gjorde coleslaw).

Blanda ned creme fraiche, majonäs och senap. Smaka av med citron, salt och peppar.

(Källa: Raringens eget hopkok)

Make a Comment

Kommentera

3 svar to “Röd coleslaw”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Jag håller helt med att det är värt det, såå vackert! Mer antioxidanter dessutom, så nån vinst är det ju för kroppen också! 🙂

Kul att läsa andras recept, jag hittade på själv,stekt rödkål ihop med färska röda plommon
så fick det sätta sig till nästa dag, då värmde jag det i micron och hade i creme Fraice 15%.

Faktiskt gott, får av min Dr. inte äta några kolisar.Första veckan utan bröd, det går men
kämpigt.Har fått tips av Slottets lilla värld att mala nötter och göra ett bröd därav.
Försökte GI-metoden med då gick jag upp 6 kg.
Slutade röka för 2 år sedan drygt,alkohol 3 år sedan.Så det har blivit en hel del överflödskilon, som jag nu bara måste bli av med. Så alla råd suger jag i mig.Får på detta sätt ännu flera nya vänner.Älskar bloggvärlden.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

