Bärsmoothie

Posted on tisdag, 17 februari 2009. Filed under: Dryck, Frukost, Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Recept, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , , , , , , |

Jag är en person som i stort sett alltid mest druckit te och vatten. Nu på senare år blir det en hel del kaffe också. Juice, läsk och smoothies har däremot sällan lockat men detta recept lät väldigt gott så jag var tvungen att LCHF:a till det för att prova. Enjoy!

img_0187

2 portioner

40 g frysta bär, ca 1 dl
½ dl yoghurt 10 %
½ dl grädde
Kallt vatten

Gör såhär

Mixa yoghurten med bären till en slät massa. Vispa grädden och vänd ned i yoghurten. Späd med kallt vatten om drinken blir för tjock. Vispa eventuellt mer tills det blir lite lagom med luftbubblor. Drinken ska inte bli hård utan bara fluffig.

Servera i höga glas.

20081124barsmoothie

(Källa: Tasteline.com)

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Bärsmoothie”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Smoothies är gott och det känns i alla fall nytigt att dricka.

Jag brukar göra enligt följande:
1 banan
1/2 – 1 avocado
valfri mängd frysta bär
1-3 dl yoghurt
1-3 dl mjölk
ev. vaniljsocker eller vaniljpulver
ev. linfrön

Mixa allt i mixer och njut 🙂

Smoothies är ju perfekta att experimentera sig fram till något gott. Snabbt och enkelt.

Ditt recept är säkert gott men jag skulle nog tycka att det är alldeles för sött (även utan den ev. sötningen). Dessutom är det allt annat än LCHF då en portion innehåller drygt 60 gram kolhydrater, och det om jag räknar snällt… Det är mer än vad i alla fall jag får i mig på tre hela dagar annars.

Ja, smoothies är underbart! Innan jag började lchf:a var jag ett riktigt fan av smoothies och trodde nu att den eran var över. Men inte!

Jag funderade idag ut att man kan göra en bas till smoothie av ägg-gulor och rapsolja, precis som när man gör majonäs, fast utan senap, kryddor etc. Sedan kan den stå i kylen hela veckan och förse en med underbara frukost-smoothies.

Jag använde:

1 dl ägg-rapsolja-bas (vispad som majonäs)
0,75 dl frysta blåbär
1 msk blötlagda linfrön i
0,5 dl vatten
sötningsmedel, ev. stevia och äkta vaniljpulver
kanel och kardemumma om man vill

Smaksättningarna kan varieras hur som helst… säkert kan man halv-frysa till glass också!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

