Spenatfylld rödspätta

Posted on tisdag, 10 februari 2009. Filed under: Fiskrätter, Gratäng, Recept, Skaldjur, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , |

Jag har alltmer börjat uppskatta mat som ser nyttig ut för icke-LCHF:are, mest för att jag inte har någon lust alls att debattera avsaknaden av ”livsviktiga” kolhydratkällor i mina matlådor precis varje dag. Missförstå mig rätt, jag tycker väldigt bra om min arbetsplats och mina kollegor! Fast jag föredrar att prata om annat under matrasterna.

img_4787

2 portioner

ca 400 g rödspättafiléer
ca 200 g skalade räkor
ca 250 g spenat, fryst eller färsk
2 dl creme fraiche
Dill
Salt och peppar

Riven ost till gratingering

Gör såhär

Sätt ugnen på 225 grader. Tina rödspättafiléerna och räkorna enligt anvisning på förpackningen. Skölj och koka spenaten i lättsaltat vatten om du använder färsk, annars tinar du även spenaten. Krama  ur överflödig vätska.

Smöra en ugnssäker form.

Lägg fiskfiléerna med skinnsidan uppåt, salta och peppra, fördela spenaten och rulla ihop. Lägg dem intill varandra i formen.

Rör ned räkorna i creme fraichen. Smaka av med dill, salt och peppar och eventuellt lite citron om man vill. Fördela röran över fiskrulladerna. Strö över riven ost och gratinera i ugnen i ca 20 minuter eller tills osten fått lagom gyllene färg.

(Källa: Vår KokBok)

Make a Comment

Kommentera

4 svar to “Spenatfylld rödspätta”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Oj, va gott det såg ut! Detta nåste jag prova,
kanon!

ööö, vegetariskt?

Ja det där med vegetarisk fisk verkar vara en diskussion som vägrar lägga sig, vilket jag kan ha viss förståelse för. Jag citerar mig själv: För min egen skull gör jag det enkelt för mig och inkluderar fisk och skaldjur i definitionen av vegetarisk kost i den här bloggen och hoppas att striktare vegetarianer har överseende med detta.

Ser supergott ut, satt och letade efter middagsrecept (LCHF) och detta passar perfekt!
//Eva


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

