Gräddstuvad brassica

Posted on tisdag, 3 februari 2009. Filed under: Kokt, Lättlagat, Recept, Sidorätter och tillbehör, Varmrätter | Taggar:, , , , |

Blomkål och broccoli hör hemma i kålfamiljen (Brassica är det vetenskapliga namnet), därav det något nördiga namnet på receptet. Med inspiration från en person vars kök jag alltid uppskattar att bli bortskämd i kommer här ett hopkok som förtjänar att bli ihågkommet.

img_4770

För ca 4 portioner

Runt 500 g broccoli och blomkål
Gurkmeja
Vitlök
3 dl grädde
Salt och peppar

Gör såhär

Koka blomkål- och broccolibuketter mjuka. Häll av vattnet och låt rinna av.

Häll över grädden, pressa vitlöken och krydda med gurkmeja samt smaka av med salt och peppar. Koka upp sakta och låt sjuda ett par minuter.

Make a Comment

Kommentera

7 svar to “Gräddstuvad brassica”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Hej! Är ny här på din blogg, är själv inte vegetarian men äter gärna vegetarisk mat och lite inspiration skadar aldrig! Jag är lite nyfiken på hur du har gjort för att få fram näringsinnehållet i procent (tårtbitsdiagramen du har i vissa recept)? Finns det något smart program/hemsida man kan använda sig av? Det var ju skitsmart!
Tack för en bra sida!
Vänligen
Cissi

Hej Ciccit,
det finns en hemsida som heter MinMat där man kan ränka ut näringsinnehåll. Har bestämt för mig att det finns fler. Diagrammen gör jag i ett kalkyleringsprogram på min dator de gånger jag känner att det behövs eller kan vara ett tillskott för recepten.

Låter också gott! Och så lätt att göra, I like. Äter du det som det är, eller har du något till? För helvegetariskt blir det väl tofu, quorn eller annat halvfabrikat till, gissar jag… har du några andra förslag? Blir mycket halvfabrikat till alla goda röror, gratänger och stuvningar jag hittar recept på, skulle vara kul med lite variation! 🙂

Du täcker väl in det mesta i proteinväg där. Tofu, quorn, halvfabrikat och ägg är väl det man kan göra något med. En ugnsomelett med mycket mögelost tycker jag är gott till detta.

Hej…

Jeg er ny her og ville egentligt gerne vide om det virker at man kan tabe sig på den måde her ved at spise sådan for mig og min sön vi ville gerne gå ned i vikt….

Jo det kan man. Jag rekommenderar att du läser på de LCHF-hemsidor som finns om vad man behöver tänka på (egentligen inte så mycket) och tänker ut en plan åt dig och sonen. Via den här länken hittar du de hemsidor jag tycker är bäst, men det finns förstås fler som också är bra!

Matdagboken.se är helt suverän om du vill räkna ut innehållet i din mat.

Jag äter lchf och är vegetarian och det är inga problem 🙂

Bitte


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

