Vanillaise – ”vaniljkräm”

Posted on torsdag, 29 januari 2009. Filed under: Äggrätter, Kokt, Pyssligt, Recept, Sås, Sötsaker, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , |

Jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla detta lilla hopikok. Fick för mig att konsistensen av béarnaise fast med vaniljsmak skulle vara gott och visst tusan blev det gott. Krämen är inte som en sayabonne eller toddy, inte heller som en sås utan fastare. Vaniljkräm låter mer som något man gör på mycket grädde. Först tänkte jag att det kunde heta vaniljbéarnaise – fast det smakar allt annat än klassisk béarnaise. Efter några bra tips på KiF får denna lilla innovation heta vanillaise [utalas:  ‘vaniljäs’].

img_4755

Formarna krämen serveras i på bilden är nötbottnar gräddade i muffinsformar. Blev dock inte nöjd alls med dem så det den delen av receptet slipper ni.

2 portioner

3 äggulor
150 g smör
1 tsk vaniljpulver eller skrapet från en vaniljstång
2-3 msk grädde
Ev annan sötning

Gör såhär

Ta fram alla ingredienser och låt dem få rumstemperatur. Smält smöret tillsammans med vaniljen och ställ det åt sidan så det svalnar något. Uppvärmningen gör att vaniljsmaken blommar ut.

Gör i ordning ett vattenbad som ska sjuda, inte koka. Vispa ner äggulan med grädde (och sötning om du vill ha i sådan). Värm gulorna under konstant omrörning tills smeten tjocknat. Ta från värmen och häll försiktigt ned smöret i en fin stråle fortfarande under ständig omrörning. Krämen ska, precis som vanlig béarnaise, bli tjock och glansig. Om den börjar skära sig häller man en pytteskvätt iskallt vatten och rör om kraftigt.

Serveringsidé

Gott till bär, ostkaka, i tårta, med hackade nötter eller en skvätt konjak.

Make a Comment

Kommentera

8 svar to “Vanillaise – ”vaniljkräm””

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

/Vanillaise/ hade kunnat vara det korrekta om det hade varit ett direktlån. Nu är det ju inte det, eftersom ordet inte finns på franska, och då får man skapa ett nytt ordet utifrån andra liknande ord.

Då är det förstås smart att göra som du gör och ta ett franskt förled /vanille/ (obs! dubbel-l) + ett franskt efterled /-aise/ (obs! enkel-s) som i /vanillaise/ eller försvenskade för- och efterled som i /vaniljäs/.

Här är en viktigare sak: Vill vi uttala det med -lj- bör det nog skrivas med svenska för- och efterled. Det franska nypåhittade ordet har inte något l-ljud i sig utan bör uttalas /vanijjä:s/.

Dessutom ser ju vaniljäs lite roligt ut. Men smaken är som baken.

/Maia
språknörd

Vad mycket man inte vet som biolog 🙂 Tack!

Vanillaise blir perfekt tycker jag.

Vanillaise passar både mitt språköra och min
palett. Träffsäkert som vanligt Raringen.

Hälsningar från retorikcoachen och hobbykocken
Helena

Tack så mycket 🙂

Fast jag tror nog gärna jag vill ha receptet på nötbottnarna 🙂 Om du har det kvar eller kommer ihåg det hehe.

Jag brukar göra nötbottnar enligt receptet på schwarzwaldtårta här på bloggen. Sedan kan jag inte minnas om det var lika mycket eller hälften till vanillaisen.

Använde den tillsammans med mosad banan och även ensam i min lchf tårta..
Blev väldans gott, även om den dagen efter (ensam) kändes lite korning av någon anledning.
Den var nämligen rätt så såsig första dagen, och dag 2 var den krämigare…

Tack!

de va de värsta jag provat i hela mitt liv!! tyvärr tyckte jag itne om det, och jag tycker om det mesta…


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

