Schwarzwaldtårta

Posted on fredag, 23 januari 2009. Filed under: Mjölkproduktbaserat, Pyssligt, Recept, Sötsaker | Taggar:, , , , , , , |

Grädde är en av mitt livs stora kärlekar, bland annat därför fick min hjärtevän en gräddtårta på födelsedagen. Ljuvligt en kulen kväll!

img_0189

Nötbottnar

200 g sötmandel
3 äggvitor

Fyllning

4 dl vispgrädde
1 äggvita
3 cl körsbärslikör
Ev någon droppe röd karamellfärg

Topping

Kakao
100-150 g mörk choklad i tunna flarn

Gör såhär

Nötbottnar

Sätt ugnen på 150 grader. Rita ut tre cirklar eller kvadrater på varsitt bakplåtspapper t ex med en mellanstor tallrik.

Mixa mandeln. Man kan skålla och skala den först men det brukar inte jag orka göra. Den ska ju ändå gömmas i all grädde senare.

Vispa äggvitan till fast skum. Vänd ned mandelmjölet. Fördela jämnt med en spatel på bakplåtspappret. Grädda bottnarna i 10 minuter i mitten på ugnen. Låt inte bottnarna svalna helt på bakplåtspappret för länge då fastnar de och det blir ganska besvärligt. Har du teflon- eller silikonbelagt bakplåtspapper föreslår jag att sådant används!

Fyllning

Vispa grädden fluffig tillsammans med äggvitan. Äggvitan gör grädden stadigare men är egentligen inte nödvändig. Dela upp grädden i hälften. Vispa ner körsbärslikör i ena hälften av grädden.

Lägg en nötbotten underst, bred ut körsbärsgrädde i ett lager, lägg på en nötbotten till. På med resten av körsbärsgrädden och ännu en nötbotten. Täck hela tårtan med den naturella, vispade grädden.

Dekorera med mörk choklad. Pudra över kakao strax innan serveringen.

20081124schwarzwaldtarta

(Källa: Omarbetad version av receptet i Vår KokBok)

Make a Comment

Kommentera

10 svar to “Schwarzwaldtårta”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Ja, nu fick du snålvattnet att rinna så här på förmiddagen. OJ vad sugen jag blev. Jag har alltid tyckt att Schwarzwald är för sött, så detta recept borde passa mig. Kanon! Jag gillar din blogg! Mvh Linda

Oj, så smaskigt det såg ut! Helt klart något som jag ska försöka mig på till alla födelsedagar som kommer i mars. Tack för tipset!

Härligt att man kan inspirera lite 🙂

Hej, har just börjat med lchf-diet blir inspirerad av dina smaskiga recept. Är det nobless du använt som dekoration på tårtan? Har du någon annan idé om man vill ha en alkoholfri variant? Tack för en fin blogg.

Hej Jonas,
jo visst är det någon form av köpchoklad på tårtan. Vet inte om det var märkestroget just Nobless men något motsvarande. Det finns ibland fyrkantiga tunna chokladflarn att köpa. Lindt tror jag har dem. De ser lite mer ”äkta” schwarzwaldtårta ut om man nu har sådana fördomar.

Om man vill slippa likören i grädden går det bra att bara ta bort den. Man kan använda körsbär (några enstaka i alla fall, många kolhydrater i körsbär) eller smaksätta med essentiella oljor.

Vet du hur många dl mandel det blir när du har mixat den? Man kan ju använda färdigmixad mandel. Finns att köpa på lidl t ex.

Hej Martin, jag tror (!) att 200 g hela mandlar blir ungefär 3 dl grövre mandelmjöl.

Men vojne vojne vad underbart. Jag hade tänkt
experimentera fram en god schwartzwaldstårta
men nu finns det ingen anledning när ett proffs
redan har gjort det. Strålande jobb Raringen.
Det här måste provas till nästa födelsedag.
Tack för alla dina fina recept! Kram, Helena.

Proffs vete tusan – en väldigt glad amatör möjligen. 😉

Klart du ska göra en schwartzwaldtårta och lägga ut på din blogg, ett recept kan alltid bli bättre.

Gillade inte alls den här botten till tårtan, helt smaklös.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

