Ostkaka

Posted on onsdag, 17 december 2008. Filed under: Äggrätter, Frukost, Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Recept, Sötsaker, Sidorätter och tillbehör, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , , , , , |

För ett tag sedan publicerades ett recept som såg gudomligt gott ut: Amandas ostkaka på en av mina favoritbloggar FettBraMat. Jag tyckte det blev så gott att jag ville sprida det vidare genom att göra en omgång på min egen blogg.

img_0210

För fyra stora eller åtta mindre portioner

500 g keso
100 g mascarpone
8 ägg
4 dl grädde
2-3 rivna bittermandlar
1-2 krm vaniljpulver
1 dl mandelflarn

Gör såhär

Sätt ugnen på 200 grader.

Häll keson i en sil och låt den rinna av eller skölj den under rinnande vatten. Blanda kesokornen med ägg, grädde, mascarpone, vaniljpulver och riven bittermandel. Mascarponen och grädden blandas med fördel först med varandra eftersom mascarpone är ganska tjockt.

Häll i en form och strö över mandelflarn.

Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter eller tills kakan fått lagom med färg.

Variation och smaksättning

Ostkaka går lätt att omvandla till något som liknar gotländsk saffranspannkaka. Man tillsätter helt enkelt 0,5 g saffran i smeten. Servera med vispad grädde och körsbär.

Gör man ostkakan utan mandelflarn och bittermandel går den att röra sönder. Med en skvätt grädde, kanel och möjligen lite sötning känns det ungefär som risgrynsgröt.

20081128ostkaka

(Källa: FettBraMat – Amandas ostkaka)

Make a Comment

Kommentera

11 svar to “Ostkaka”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Underbart! Detta blir en bra efterrätt när förrätten är en kalorifattig (men fet) soppa! Tack, Raring!

kanske en dum fråga för dem som vet, men hur sköljer man Keso?
Tack för tips och ideér.
Britt Inger

Det finns inga dumma frågor. Jag brukar använda en sil och skölja keson under rinnande vatten. Det går bra att låta den bara rinna av också om man tycker sig ha tid med det.

Hej söta Raringen. Vad roligt att du vill laga
”min” mat och lägga ut på din fina blogg. Tack
för det. Har du något gott planerat inför nyår?
Kram
Helena

🙂 Vi får se om det blir någon nyårskaramell men jag har inte planerat något avancerat till nyår just. Är dessutom inte ens hemma så det blir lite svårt. Tillvaron är ganska fulltecknad och bloggen hamnar lite i skymundan för tillfället.

Jag vet hur det är. Idag har jag däremot
sprutat ur mig inlägg och imorgon lär jag väl
skriva något inlägg eftersom min blogg fyller
1 år;-)

Åh! Mascarpone och vanilj har jag aldrig testat att ha i. Låter gott! 🙂

Åh gudars va gott!!!!! Det ska jag prova!! 🙂 Mvh Zara, nybörjad Lchf are 🙂

[…] tycker nog att denna mer klassiska ostkaka är godare även om detta recept inte på något vis blev […]

[…] Det handlar mer om förväntningar. Den uppmärksamme inser att detta är baserat på receptet för ostkaka – en av mina absoluta favoriträtter. Tack igen, […]


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

