Mammas tjocka äggpanna

Posted on måndag, 24 november 2008. Filed under: Äggrätter, Frukost, Lättlagat, Recept, Sidorätter och tillbehör, Stekt, Varmrätter | Taggar:, , , |

Lena smaker som smälter i munnen.

Jag har sagt det förut och kommer säga det igen: ägg är magiska! Detta är ett milt och mättande recept som passar till nästan allt man kan komma på. Ser ut ungefär som polenta och kan säkert passeras för sådan om man har näsvisa kollegor som ifrågasätter avsaknaden av kolhydrater i matlådan.

img_0191

En liten panna räknar jag som två portioner

5 ägg
5 äggulor
1 dl creme fraiche 41%
Grovmalen svartpeppar
50 g smör

Gör såhär

Knäck äggen i en bunke. Separera de gulor som behövs och blanda ihop äggen. Rör ned creme fraiche, peppra lite och vispa ihop till en jämn smet.

Smält smöret i en mindre stekpanna på medelvärme. När det börjar bubbla hälls smeten i och temperaturen sänks till lägsta eller näst lägsta läget. Låt stå tills smeten stelnat i mitten, hemma hos mig tar det 30-50 minuter beroende på hur tjockt lager smeten utgör. Därefter stängs plattan av. Man kan med fördel låta pannan stå kvar på plattan och suga åt sig lite eftervärme.

Fungerar mycket bra att spara i kylen ett par dagar.

Variation

I detta grundrecept kan man blanda ner lite vad man vill. Ädelost och broccoli, gul ost och oregano, sparris, tomat, rödlök, oliver eller vad man nu gillar.

20081124aggpanna

(Källa: Raringens mamma)

Make a Comment

Kommentera

14 svar to “Mammas tjocka äggpanna”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Mums vad gott det låter, det får man ju prova nån dag!!

Hej! Ny på din sida, verkar trevlig sida. Detta recept undrar jag om du menar 5 hela ägg och 5 äggulor= 10 äggulor och 5 vitor alltså. Kanske dum fråga men vill vara säker attjag förstått rätt.
Kram Britt Inger

Hej Britt Inger.

Du har helt rätt i att det är 5 hela ägg och 5 gulor. Det är egentligen inte så jätteviktigt med exakt hur många ägg det är. Råkar man ha 12 ägg och vill använda alla går det nog lika bra att använda 5-6 hela ägg och resten med enbart gulor.

Varför gräddar du den inte i ugnen?

Det finns väl inget som hindrar att man gräddar det hela i ugnen. Själv tycker jag att det är enklare att bara ställa något på spisen.

Har precis gjort det här för första gången. Intressant, men behövdes mer kryddor eller smakämnen. Nästa gång blandar jag i riven ost, tror jag.

Ja den smakar väldigt lite, vilket var tanken från min sida. Väldigt mild och len. Klart man kan krydda upp med just ost, det tror jag skulle vara jättegott. Kanske några skivor brie eller annan ädelost?

Nu har jag testat denna äggpanna. Jag gjorde som i receptet, men innan den var alldeles klar så rev jag ost över att gratinerade den några minuter. Detta för att min man älskar allt som är ost på 🙂
Den blev verkligen jättefin. Vi ska äta stekt fläsk till.
Tack för en finfin blogg!

Det låter gott! Ska jag prova vid tillfälle. 🙂

hejsan! jag läser din blogg mest dagligen!
underbar läsning vill jag bara passa på o säga.
ser fram emot nya inlägg.

Tack så mycket! Jag skulle kunna blogga mycket oftare om mitt övriga liv inte vore så fulltecknat hela tiden. 🙂 Men man kan se det från andra hållet också – med alla recept som ligger på kö kommer det bli stadiga uppdateringar lång tid framåt.

Jag gjorde detta idag. Hade i fetaost och champignoner. Det var hur gott som helst. till det hade jag kokt broccoli och lite grönsallad och keso. och ett glas vatten! MUMS

Förstår inte riktigt…Är det tio ägg vi talar om?

Det är 5 hela ägg och 5 gulor i receptet. Det är egentligen inte så jätteviktigt med exakt hur många ägg det är. Råkar man ha 12 ägg och vill använda alla går det lika bra att använda 5-7 hela ägg och resten med enbart gulor.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

