Chokladbiskvier

Posted on tisdag, 18 november 2008. Filed under: Pyssligt, Recept, Sötsaker | Taggar:, , , , |

Det förekommer mycket sötsaker på den här bloggen, jag är fullt medveten om det. Det är för att jag tycker det är så skoj att laga. Ganska mycket hantverk… Dessutom är det ett av mina karaktärsdrag – att vara pysslig och huslig. Det säger i alla fall de som känner mig.

Hur som helst, detta är mina första LCHF-biskvier. Tycker själv att de blev ruskigt goda men är medveten om att det tar ett tag att ställa om från förväntad söt smak till LCHF-varianterna. De fick dock klart godkänt av den normalkostande smakpanelen.

Mandelbottnar (blir ca 10-12 stycken)

100 g sötmandel
3 äggvitor

Smörkräm

250 g smör
1 vaniljstång eller 1 krm vaniljpulver
50 g vit choklad

Glasyr

100 g mörk choklad >85 % kakao (allt går inte åt)
50 g vit choklad

Gör såhär

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum. Finhacka mandeln och vänd ner i äggvitan. Klicka ut smeten i små klickar på en plåt, gärna på bakplåtspapper, och grädda i mitten på ugnen i 10-15 minuter. Bottnarna ska bli ganska torra. Ta ut och låt svalna.

Blanda rumstempererat smör med innehållet ur en vaniljstång. Grovhacka den vita chokladen och smält i mikron. Kör den 10-15 sekunder i taget och rör om då den annars snabbt kan bli bränd. Rör ned chokladen i smöret och ställ in i kylen tills det fått lagom bredbar hård konsistens. Bred på smöret på nötbottnarna så de blir lite toppiga. Ställ in biskvierna i kylen i minst en timme så smörkrämen stelnar.

Smält mörk choklad i mikrovågsugn eller i skål över ett vattenbad. Doppa biskvierna så de får ett chokladtäcke. Smält sedan resternade vit choklad på samma sätt som tidigare. När chokladen är tillräckligt rinnande låter man en tunn sträng rinna från en sked över bakelserna och vips så har man snäppet häftigare biskvier. 😉

(Totalt 68 gram kolhydrater, vilket ger ~7 gram per bakelse om man gör 10 stycken. Inte så illa tycker jag).

(Källa: Raringens hopkok av MiaPs nötbotten och egen variant på klassisk smörkräm)

Make a Comment

Kommentera

19 svar to “Chokladbiskvier”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Wow, blir hur bra som helst till jul…

Det är jättekul att läsa dina recept och även om jag inte är någon sötsaksfantast längre så är det kul att få uppslag till vad man kan göra när man vill göra det där lilla extra. 😀 Tusen tack!

Nöjet är på min sida 🙂

7 gram KH per bakelse är illa, så tycker jag.

@ svarvare

Jo 7 gram kan tyckas mycket men man måste komma ihåg att alla som äter LCHF inte kör fakir. Och de som gör det har inte nolltolerans mot kolhydrater precis hela tiden heller. Detta inte ett recept som är tänkt att man ska göra och äta varje dag. Vid festligare tillfällen eller när man har sina blandkostande familjemedlemmar på besök kanske det kan vara ett alternativ.

Och jämfört med ”normala” chokladbiskvier som landar på 30 gram KH är detta bra. Nu har jag inte räknat på hur de skulle bli på enbart mörk choklad men jag gissar att det blir bättre.

Jag har aldig hävdat att alla måste köra fakir (som du säger). Det var bara min mening (jag har skrivit ”så tycker jag”).
Utan vit choklad har de bara 3.5 g KH…..
Om du inte vill ha att någon skriver sin mening i din blogg, så måste du spärra möjligheten.

[…] hittade jag på Raringens vegetariska LCHF-blogg. Nästa gång ska jag också ringla vit choklad över dem och göra dem riktigt […]

Oj, oj, oj du är för underbar! Det här ser
fantatiskt ut!

Låter jättegott, men vad använder du för vit choklad med så lite kolhydratsinnehåll? Önskar tips!

Jag använder inte någon särskild vit choklad utan vanlig som man hittar i bakhyllan. Vit choklad innehåller normalt runt 50 g kh/100 choklad, det som gör chokladbiskvierna relativt snåla på dem är att man inte använder så mycket choklad i dem.

~52 g i chokladen, delat med 10 st = 5,2 g kh per bakelse – och så lite till från övriga ingredienser.

Sen kan det säkert finnas sockerfria varianter (dock med sötningsmedel!) som går att använda. Det beror på vad man själv tycker är ok att använda och äta. Har dock inte hittat några sockerfria chokladvarianter, vit eller mörk, som jag tycker är goda.

Vilket underbar hemsida du har!
och detta måste ju absolut testas till jul:)

@svarvare: Gud vilken trist kommentar. Det är väl härligt att man kan få något som 1) känns festligt 2) håller låg kh halt (jämfört med andra desserter!) och 3) är hembakat (något man saknar om man som jag älskat att baka hela livet. Det är, om du inte har upptäckt det, rysligt svårt att baka något vettigt på lchf-kost – jag har förlorat en av mina största hobbyer, något jag sörjer djupt.)

Jag tycker det här receptet är alldeles underbart och tycker att om man inte har något positivt att säga så kan man hålla käften. Man MÅSTE inte alltid säga sin mening, bara för att man kan. Så det så.

Tack raringen!

Tack tack!.. har ej hunnit avnjuta dessa, då de väntar på chokladtäcket..
men jag fick 15 stycken av detta recept och smörkrämen var livsfarlig med vanlijstång och vit choklad.. ojoj.. tack once again.. prefekt till jul..

Håller med Lola, onödigt med såna kommentarer. Raringens svar var ju trevligt och förklarade vad hon tyckte. Hon sade ju inget om att ”svarvaren” inte fick säga vad han/hon tyckte, så det behövs nog inget sätt att spärra kommentarer från oliktänkande.

Tack för en jättebra blogg =)

@Lola
Varför skall jag håller käften? Jag tycker, att din komentar är knäpp.
Du vet ingenting om mig. Jag har bakat i över 30 år, från bröd (surdeg som med jäst) över kakor till och med tårtor.

Svarvaren är en besserwisser och inget annat. Gömmer sig bakom sin anonymitet och tycker det är lite häftigt att komma med nedlåtande ”klämmchecka” kommentarer!

Trevligt recept. Jag har kört LCHF till och från sen förra hösten, och nu 99% dedikerat senaste två månaderna. Vill man ha något gott och lite sött någon gång, så kommer jag definitivt testa ditt recept.

hm, är det inte en massa socker i vit choklad?

Jo visst är det socker i vit choklad. Låter man bli den blir det lägre kolhydratinnehåll i receptet, så varför inte.

I min värld handlar LCHF inte om att förkasta allt socker, bara om att hålla det till låga andelar 99,5% av tiden.

Håller på att gå över till LCHF, kommer vara perfekt att byta ut kakorna och annat mot! 🙂
Ja visst kanske inte ”strikt LCHF” men ändå en bra bit på vägen om man jämför med många andra LCHF-kakor som inte ser så smakliga ut…
Mums! 🙂


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

