Muffins och bröd

Posted on söndag, 9 november 2008. Filed under: Äggrätter, Frukost, Lättlagat, Recept, Sötsaker | Taggar:, , , , , , , , , , , |

Bröd, sockerkaka, muffins, tårtbotten… möjligheterna som öppnade sig med detta recept känns väldigt många. Tidigare har jag varit skeptiskt till att prova de olika LCHF-brödrecepten jag sett. De flesta har verkat vara väldigt ”äggigia” och sett måttligt aptitliga ut på bild. Häromdagen blev jag hur som helst väldigt sugen på mjuk pepparkaka och började experimentera med olika recept för att få till en bra struktur. Själv blev jag väldigt nöjd med resultatet. Som en extra bonus kan jag påpeka att bakgrunden numer är från mitt eget kök och mitt nya kakel (japp det är kakel)! Det är kaos hemma än men det går att laga mat lite hjälpligt. Skönt att vara hemma igen.

img_0170

Grundrecept för en liten limpa (ca en halvliter) eller fyra muffins:

2 ägg
50 g smör
3/4 dl Fibrex
1 tsk FiberHusk
2-3 tsk bakpulver
1 msk solrosfrön eller pinjenötter
En nypa salt

Gör såhär

Mixa fibrexflingorna till mjöl. Blanda ned övriga torra ingredienser och krydda enligt något av förslagen nedan eller efter eget huvud.

Smält smöret och blanda ner äggen och vispa lätt. Vänd ned de torra ingredienserna och rör runt. Vispa helst inte utan rör runt.

Fördela i lämpliga formar och kör i mikrovågsugn på full effekt i 3 minuter. Ta ut och låt svalna på galler. (Smeten sväller till ungefär dubbel storlek med denna mängd bakpulver). Det bör gå utmärkt att köra dem 5-8 minuter i ugn på 225 grader också men jag har inte provat.

Smaksättning

Klassiska brödkryddor är anis, kummin, fänkål. De gör mycket för smaken och upplevelsen av det är vanligt bröd. Mer likt italienska brödet foccaia blir det om man använder rosmarin, havssalt och hackade oliver. Man kan även blanda ner valnötter eller ost. Vallmofrön eller sesamfrön går också bra att använda. De strör man med fördel på ytan innan ”gräddning”.

Mer muffinsstuk blir det av andra smaksättningar. På bilden ovan är det pepparkakskryddning: ingefära, nejlika, kanel, kardemumma och en gnutta muskotnöt.

Muffins kan smaksättas på tusen och ett sätt. Några förslag är vanilj och hallon, blåbär, choklad eller nötter. Ett tips är att inspireras på Dagens Muffin.

Övriga tankar om Fibrex vs. FiberHusk

Använder man enbart fiberhusk blir det lite sandigt och gnissligt mellan tänderna även om bröden sväller mycket och blir luftiga och ljusare. Fibrexen sväller inte på samma sätt men gör brödet mer brödigt, som riktigt grov limpa. Man kan även ha ner lite krossade linfrön eller solrosfrön. Kom ihåg att näringsfördelningen nedan ändras beroende på vad man smaksätter med. Diagrammet gäller pepparkaksmuffinsen på bilden.

20081109muffins

(Källa: Raringens modifiering av FiberHusk-brödet och linfröbrödet, hittat på Kolhydrater iFokus)

Make a Comment

Kommentera

15 svar to “Muffins och bröd”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Nej det har jag inte gjort än. Har bara provat att göra små omgångar och ätit upp omgående. Gissar att det inte borde vara några problem dock. Om du hinner före kan du väl berätta hur det gick?

Precis vad jag är sugen på! Det ser jättegott ut! Ska bekanta mej med Fibrex…

Nu har jag provar receptet… Konsistensen blev väldigt bra MEN smaken….tyvärr inte. Huh… Kanske hade för mkt nejlika i, eller om det beror på annat det vet jag inte.

Nu har jag funderat igen, det är kanske bakpulvret som gör att det är så beskt? 2-3 tsk för 4 muffins låter rätt mmkt om man jämför med andra recept.

Det kan det kanske vara. Jag har inte upplevt frätigheten men höftar rätt mycket när jag gör mina recept också. Det kan vara så att bakpulvret inte reagerat färdigt på 3 minuter i mikron med den mängden. Då kan det säkert kännas lite underligt om det fortsätter bildas gas när man äter dem…

de ser helt fantastiska ut när du gjorde dem! mina såg ut som ljusa tvättsvampar och smakade mest bakpulver…:) vad gör jag för fel?

Hej Anna.

Det är inte helt lätt att säga vad som går på tok i ditt kök. 🙂 För lite kryddor (kanel) kan få dem att se bleka ut. Sen autokorrigerar jag bara färgerna i något bildredigeringsprogram. Färgtonen blir alltid varmare än i verkligeheten. 😀 Att de smakar bakpulver är däremot bara dumt. Bakpulver är ju inte gott. Prova att ta lite mindre och att köra dem längre på lite lägre effekt i mikron eller ungen istället? Då borde bakpulvret hinna reagera klart med vätskan.

Vad bra att du utvecklat receptet. Jag funderar lite på recept på hårt bröd oxå. Har du provat kex-receptet på Kolh. i fokus? Jag är mer ute efter hårdbröd än kex. Kan fibrex vara ett sätt att göra det mer hårbröd – mindre kex tror du?

Jag har lekt lite med hårt bröd och kex men inte fått till något som jag tycker är bra nog att publicera. Fibrex borde fungera väldigt bra som del av ett knäckebröd. Det svåra tycker jag är att få hållfasthet så de inte smular sönder eller bara bli sega.

Får jag bara fråga hur du har lagt till detta alfabetsregister… det blir ju så välorganiserat då 😛

Gjort själv som egen sida, det är inte autogenererat (vilket hade varit väldigt praktiskt). 🙂

Åh, vilket bra recept! Det första receptet jag provat där brödet inte känns ”äggigt”. Jag tog lite mindre smör, och bara ett ägg. La istället till lite kruskakli och en skvätt mjölk. Jag undrar bara hur du får fibrexflingorna till mjöl. Jag använder matberedare, och visserligen blir flingorna mindre – men mjöl blir det inte. Apropå det här med bakpulversmaken: mina muffins bränner lite i munnen. Är det pga bakpulvret alltså?

Bästa LCHF-brödet hitills! Körde torra ingredienserna i mixern och med dem även solrosfrön och linfrön. Tog 2tsk bakpulver (ingen bakpulversmak blev det). Och så lite salt. Bra konsistens och supergott 🙂 Tack och tack för att du gjort en sida för vegetarianer!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

