Äggmjölk

Posted on onsdag, 5 november 2008. Filed under: Äggrätter, Dryck, Frukost, Kokt, Lättlagat, Recept | Taggar:, , , , , , , , |

Den berömda, omtalade, mättande och hyllade äggmjölken. Jag var länge skeptisk men är nu helt klart frälst äggmjölksfantast!

aggmjolk

(Till vänster: kanel, kardemumma, nejlika och muskot. I mitten: vanilj. Till höger: kanel, kardemumma, vanilj och saffran)

Basrecept för en lite större portion

2 ägg
2 dl vatten
En klick smör (jag räknar med 25 g för sakens skull)

Förslag på smaksättning

Kardemumma
Kanel
Saffran
Kakao
Vanilj
Mynta
Citronmeliss
Grädde
Kaffe

Blanda eller använd bara en. Byt ut vattnet mot de övriga vätskorna.

Brukar du använda andra smaksättare och vill dela med dig? Posta gärna en kommentar!

Såhär gör jag

Koka upp vatten.

Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. Knäck i ägget och kryddor. Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop. Dricks varm eller kall.

20081105aggmjolk

(Källa: Improviserat efter all information från Kolhydrater i Fokus – länk till en av alla äggmjölktrådar)

Make a Comment

Kommentera

9 svar to “Äggmjölk”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Verkar spännande. Tror jag ska testa en sådan imorgon innan simning, istället för att simma på fastande mage 🙂

tack för tipset att smälta smöret. ska prova saffran som smaksättning någon gång framöver..

Måste tyvärr meddela att det inte var något för mig. Gick ned efter att jag spätt med mjölk och vaniljsocker.

Jag blev åtminstone inte hungrig under och var inte speciellt hungrig efter 1,5km simning. 🙂

Har länge tänkt att prova detta; och kom inte till skott förrän i går kväll. Jag körde dock med lite mer smör, blev väl 40 gram, och 1 tsk kanel. Blev rätt bra och smakade inte så konstigt som jag trodde.

[…] till och med lägger i en klick kokosolja i kaffet. Hittade även recept på äggmjölk som man kan ha i kaffet istället för vanlig mjölk eller grädde! Först så tyckte jag att det […]

Jag har för mig att det inte är så bra att äta råa ägg. Är det någon som vet?

Äggvita innehåller avidin som binder biotin….inte bra att äta varje dag. Men äggmjölk är inte råa ägg. Äggmjölken skall bli så varm att äggvitan ”tillagas”, dvs en bit över 60 grader, då oskadliggörs avidinet.

ja det smakar ju inte sämre än de där äckliga pulverna som ja stoppade i mig förr….. o mätt som fan blev ja på halva 😮

[…] aggmjolk – funkade fin fint med kanelen […]


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

