Coleslaw med lingon

Posted on söndag, 28 september 2008. Filed under: Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Råkost, Recept, Sallad, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , , , , , , , , , |

Spännande variant på klassikern med härlig syra från lingonen och glad ögonfröjd.

2 jättestora portioner eller 4 tillbehörsportioner:

En fjärdedels kålhuvud
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 dl lingon
Salt, peppar

Gör såhär:

Strimla kålen ned kålen i en bunke. Detta sker förmodligen lämpligast med matberedare. Själv har jag inte tillgång till min för tillfället så det blev växelvis användning av osthyvel och kniv. Osthyveln gör tunnare strimlor men jag har en tendens att krocka med mina fingrar i fel ände och med blodvite som följd.

Blanda i övriga ingredienser och krydda lite. Spara lite lingon till dekoration.

Variation:

Det finns lika många varianter på coleslaw som det finns människor som lagar till den, ungefär som med mammas köttbullar ni vet.

Man kan blanda ner lök, rivna morötter, paprika eller äpple. Krydda kan man förstås också göra till exempel med senap, dill eller citron. Även en skvätt vinäger går att ha i om man gillar det.

Coleslaw går att äta med det mesta. Just denna kväll åt jag den med ett par sojaburgare jag hittade i frysfacket.

(Källa: Raringens eget hopkok)

Make a Comment

Kommentera

2 svar to “Coleslaw med lingon”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Jättegott! Bra även som mellanmål. Fast jag hade rödkål och lingonsylt i, det var det jag hade hemma.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

