Chokladmousse

Posted on måndag, 15 september 2008. Filed under: Lättlagat, Recept, Sötsaker | Taggar:, , , , , |

Idag är det synd om mig. Det har regnat på mig både till och från kontoret, jag har fått diska en massa äcklig labbdisk och kom hem till ett söndersprängt kök. Det blir nog fint när det är klart, men just nu är livet lite svårstyrt. Därav denna ljuvliga tröst i form av chokladmousse. Och bara 8 g kolhydrater per portion! Det tycker jag att jag fick till rätt bra med kastrull och vispdelen på den motorlösa stavmixern.

Till fyra portioner behövs

2 dl mascarpone
2 äggulor
1 vaniljstång eller 1 krm vaniljpulver
2 msk vatten
2 msk vispgrädde
50 g mörk choklad (85 % kakao)
1 tsk kakao
1 tsk kokosfett med eller utan kokossmak efter preferens (jag gjorde utan kokossmak)

Gör såhär

Dela och skrapa ur vaniljstången. Vispa vaniljen med äggulorna och vattnet på svag spisvärme eller över ett vattenbad tills smeten börjar tjockna. Den får inte koka.

Häll över de vispade äggulorna i en bunke. Vispa tills blandningen har svalnat.

Hacka chokladen och ställ den i mikrovågsugnen och låt den smälta till högst 55 grader. Blanda först ner kakaon i mascarponen. Rör ned hälften av mascarponen i den smälta chokladen. Smält kokosfettet och rör ned i smeten. Blanda sedan ner äggen, grädden och resten av mascarponen.

Häll upp i serveringsskålar och ställ i kylen över natten.

Variation

Vispgrädden kan ersättas med kaffe, konjak eller likör. Chokladmousse är gott att servera med lingon, vispad grädde eller mandelflarn.

Det går säkert att byta all chokladen mot kakaopulver om man vill minska på kolhydraterna, men jag misstänker att det blir väldigt beskt. Någon experimentlysten läsare kanske kan prova och recensera?

(Källa: Lindahls mejeris receptdatabas)

Make a Comment

Kommentera

3 svar to “Chokladmousse”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Hej! Lite frågor =) Kokosfett och kakao står med i receptet, men inte nånstans i hur man gör. Inte heller grädden (eller är det vattnet i förklaringen som ska vara grädde kanske?). När ska man ha i detta i blandningen? Blev väldigt sugen på att prova receptet i alla fall =)

Haha, vad typiskt mig. Tror jag har koll så glömmer jag detaljer ändå. Ska genast fixa!

Trevlig variant på Choklandmousse, tack. Brukar köra på grädde, äggula och mörk choklad.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

