Ayran – yoghurtdrink

Posted on måndag, 28 juli 2008. Filed under: Dryck, Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Recept, Sidorätter och tillbehör | Taggar:, , , , |

Runt stora delar av Medelhavet och i Mellanösten finns en riktigt bra törstsläckare, en yoghurtdrink som kallas ayran [uttalas ”Airán”, med betoning på det andra A-et]. Den är faktiskt så populär att många läskeblask blir utkonkurrerade. Det finns även något motsvarande i Norge kallad ”syrad mjölk”. Ayran har jag hittat färdigblandad på snabbmatställen i Tyskland och i livsmedelsbutiker runtom hela Medelhavet men aldrig i Sverige. Fast det gör inget, för aryan är busenkelt att göra själv. Jag gillar ”busenkelt”…

Basrecept:

5 dl yoghurt 10 %
5 dl vatten
En nypa salt

Gör såhär:

Blanda yoghurt och vatten och salta efter smak. Riktigt varma dagar kan man även ha i krossad is.

Variation:

Man kan byta ut allt eller delar av vattnet mot grukjuice (som man t ex får över när man låter gurka rinna av när man gör tzatziki).

Man kan smaksätta ayranen med färsk, hackad mynta, basilika, citronmeliss, vitlök eller svartpeppar.

Serveringsförslag:

Ayran är gott att äta till medelhavsmat, grillat eller att dricka precis som det är.

4 g kolhydrater per 2 dl färdig dryck.

Man kan läsa mer om Ayran på Wikipedia.

(Källa: ett icke-recept-recept. Ayran är ungefär som varm choklad, alla har ungefär samma recept)

Make a Comment

Kommentera

17 svar to “Ayran – yoghurtdrink”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

i malmö säljs det ayran i vanliga ica-butiker 🙂

Kul recept som definitivt skall testat!
Dessutom kul att jag hittade din blogg med recept för vegetariskt lchf, så slipper jag googla det 🙂

I Kina är yoghurt också ganska populärt som svalkande dryck, vet dock ej om det är samma grej som Ayran eller om det är ren yoghurt, men man köper en liten burk med tillhörande sugrör, sticker hål på locket och dricker!

Menar du kulturmelk eller cultura, kulturmelk är väl egentligen som vanlig fil medan den skummade varianten kanske liknar lite grann på Ayran, men det är lång kvar till det goda turkyoggisen 🙂 (cultura är surt och används som en slags magmedecin för folk med trögmage)

Vilken typ av yoghurt är det som funkar bra? Den som är på 10% är ju turkisk eller grekisk yoghurt.
Låter ju som att det skulle vara riktigt iofs, eftersom dessa länder ligger vid medelhavet 🙂

@ Tegnestiftet
Jo det kan nog vara kulturmelk jag menar. Har inte stiftat någon väldigt nära bekantskap med den, mer än provat på hemma hos någon vän. Gott och törstsläckande också. Är det sen bra för magen är det väl inte fel hoppas jag? 🙂

@ Sverker
Jag tycker inte det är någon skillnad i smak på de yoghurtar som säljs som grekisk respektive turkisk. Den som kallas turkisk har något gram färre kolhydrater så jag brukar köpa den – fast patrioten i mig skriker och säger att jag borde köpa den grekiska. 😉

man kan också tillsätta citron eller lime för att göra smaken mer god

Ayran till malmöfalafel! mmmm

I sthlm finns den i sk ”arab”butiker… tex den i bredäng.

[…] 31 augusti 2009 vid 9:18 (Mat att testa) Tags: ny mat ayran-yoghurtdrink […]

Gott som fan.

I Malmö säljer dom det nästan överallt även i svenska afärer

Receptet har vissa likheter med recept på ”lassi” som man dricker i Indien.

Jag har sett färdiblandad ayran på City Gross där jag bor 🙂

Har sett Ayran säljas i Stockholm, på några falafelställen. Tar alltid Ayran istället för läsk — mycket godare! 😄

helt fel mått på ingredienser!!!

Jag tycker att det är bra proportioner. Hur tycker du att det borde vara, Murre?


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

