Kesocotta med björnbär

Posted on söndag, 13 juli 2008. Filed under: Frukost, Kokt, Mjölkproduktbaserat, Recept, Sötsaker | Taggar:, , |

Keso är min räddning de dagar då det blir lite för lite proteiner. Inspirerad av ett träningsforum gjorde jag min egen variant av kesomousse. Konsistensen blir lite grynig och för att få bättre fördelning kanske man bör tillsätta mascarpone, ricotta eller grädde. Antalet kolhydrater i denna lilla efterrätt är dock bara 6,5 gram. Byter man björnbären mot hallon är det 5 gram kolhydrater. Man kan naturligtvis använda helt andra smaksättningar också. Tanken är att lösa gelatinet i någon varm vätska med smak och sedan mixa med keso.

1 portion:

1 tsk gelatinpulver eller agar-agar-pulver (Nota bene: gelatin är inte en strikt vegetarisk produkt, tvärtom väldigt animalisk)
50 g björnbär
2 msk vatten
1 dl keso
1 krm vaniljpulver

Gör såhär:
Låt gelatinet svälla i 1 msk vatten. Koka under tiden upp björnbär med 1 msk vatten. Lös gelatinet i björnbären när dessa kokat upp.

Blanda björnbären med keson och kör dessa i mixer tills du fått en hyfsat jämn smet. Häll över i en serveringsskål eller behållare och ställ i kylskåp tills det stelnat. Toppa med t ex färska bär och kokosflingor innan servering.

(Källa: läst på Kolozzeum forum)

Make a Comment

Kommentera

7 svar to “Kesocotta med björnbär”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Hihi vad har du för program för att räkna ut det där, så du får den där procentcirkeln liksom.

Jag räknar ut fördelningen på receptet i MinMat.net. Gör sedan grafen i Excel 2007 och exporterar som bildfil. Försöker hålla det basic eftersom det blir en del sett över tid och det får inte bli för krånligt. Det är inte så avancerat som det eventuellt ser ut. Använder ju samma formulär varje gång så det går rätt snabbt.

Men gelatin är väl inte vegetariskt?

Gelatin är ju inte vegetariskt….

Janette, Annica… Nej, ni har båda rätt i att gelatin inte är vegetariskt. Jag har dock för egen del aldrig undvikit gelatin ens när jag var som mest strikt i min kosthållning. Jag vet att det är skumt, men jag har aldrig utgett mig för att vara varken strikt, renlärig eller noggrann. Man kan naturligtvis använda agar som geléämne istället. Det är en helt vegetabilisk produkt (E406).

[…] 31 augusti 2009 vid 9:14 (Uncategorized) kesocotta-med-bjornbar […]


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

