Bärglass

Posted on söndag, 8 juni 2008. Filed under: Mjölkproduktbaserat, Pyssligt, Recept, Sötsaker | Taggar:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Såhär i sommartider brukar jag längta efter glass. Den här glassen gjorde jag med blåbär men det går bra att byta ut bären mot annan smaksättning. Har en hel drös med förslag längre ner.

Bärglass

Fyra portioner svalkande njutning:

2 äggulor
2 dl vispgrädde
½ tsk vaniljpulver eller en vaniljstång
1½ dl blåbär
(ev sötningsmedel efter smak)

Gör såhär:

Vispa äggulorna och vaniljen, även sötningsmedlet om du använder sådant, till en fluffig smet. Vispa grädden. Blanda äggen med grädden. Vänd försiktigt ner bären och portionera ut smeten i glas eller i en stor form. Rör om några gånger under infrysningen så luft blandas ned. Tinas en stund i kylskåp före servering.

Tips på variation för smaksättning:

½ g saffran och skivad sötmandel
Kanel, kardemumma och nejlika
1½ dl hallon, jordgubbar, smultron, vinbär, krusbär, melon, passionsfrukt, körsbär…
Färsk hackad mynta och yoghurt
En vild tanke: en avokado och en skvätt citron?
En skvätt baileys eller annan likör
Några bitar After Eight eller grovhackad mörk choklad
Någon dl kokosflingor

[5% protein, 5% kolhydrat (12 g), 90% fett]

(Källa: UNT:s barnsajt Pixel – Gör din egen glass!)

Make a Comment

Kommentera

9 svar to “Bärglass”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

jag gjorde gudagod glass en gång, mild vaniljglass med rosmarin som jag klickade på en bit varm kladdkaka och ovanpå strödde jag rostad ingefära – såååå gott och lyxigt – och framför allt, enkelt!

Rosmarin på glass… det låter spännande. Någon dag kanske jag vågar mig på det. 🙂

MMM! Lät hur gott som helst, måste testa det 😀

Men det låter ju sjuuukt gott!

denna goda glassen står i frysen just nu 🙂 Lät ju supergott. jag har smaksatt med färska hallon och smultron och krossad mörk choklad 🙂

ska man vispa grädden hård? som till tårta?

Hej Izabelle! Jag har inte experimenterat med att vispa grädden olika hårt utan brukar göra så att den är ”lagom”. Inser att det är ett klurigt begrepp. Grädden ska väl inte vara för lös så den rinner och inte heller så hård att den börjar bli smörig heller.


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

