Färsfylld zucchini

Posted on torsdag, 8 maj 2008. Filed under: Gratäng, Ost, Quornrätter, Recept, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , , , , , , , , |

I det grekiska köket finns tonvis med mat som inspirerar mig och får mig att tänka på min barndoms somrar. En maträtt som jag alltid minns med glädje är fylld zucchini med ägg och citronsås. Någon gång kommer jag orka göra den på ”rätt sätt”. Tills dess får ni hålla till godo med den enklare varianten, och utan såsen.

Färsfylld zucchini

Till två portioner behövs:

2 zucchini (ca 800 g)
150 g quornfärs
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk tomatpuré
100 g ost (jag använde cheddar och parmesan denna gång)
25 g smör
Oregano
Persilja
Spiskummin
Chili
Salt och peppar

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj zucchinin och skär bort skaftet. Dela dem på längden och gröp ur kärnorna. Skala och hacka löken och vitlöken. Hacka det urgröpta fruktköttet och blanda med löken. Smält smöret och fräs grönsaksblandningen med kryddorna och quornfärsen tills färsen är genomlagad.

Lägg zucchinin i en ugnsfast form och fördela färsen. Bred över riven ost och gratinera i ugnen tills osten fått fin färg, ca 15-20 minuter.

E% färsfylld zucchini

(Källa: Raringens grekiska hopkok)

Make a Comment

Kommentera

Ett svar to “Färsfylld zucchini”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Ja, det här var ju gott! Jag bytte ut osten mot camembert på några av zucchini-halvorna, den smälte ner i färsen och även det blev mumsigt!


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

