Broccoligratäng med mozarella

Posted on tisdag, 6 maj 2008. Filed under: Gratäng, Lättlagat, Ost, Recept, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , , , , , , , , , , , , , |

De som följt den här bloggen ett tag måste ha märkt att jag är nästan barnsligt förtjust i gratänger och andra ugnsrätter. Denna kan varieras på enormt många olika sätt.

Broccoligratäng med mozarella

4 portioner:

500 g fryst broccoli (eller ca 1 kg färsk)
2 ägg
1½ dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl riven gul ost
125 g mozarella
Dragon

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. Tina grönsakerna och bred ut i en ugnsfast form. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Rör ned hälften av den rivna osten. Häll ost- och äggsåsen över broccolin. Strö över resten av den rivna osten och strimlad mozarella. Krydda med dragonen.

Gratinera i mitten av ugnen tills ost- och äggsmeten stelnat och ytan fått fin färg, 15-20 minuter.

Laxen på bilden är ugnsbakad 20 minuter vid sidan av broccoligratängen. Något tinad, penslad med smör samt saltad och pepprad. Räkna med 600 g till fyra portioner, dvs. fyra frysta filéer.

Variation:

Broccolin kan bytas ut mot till exempel blomkål, fänkål, purjolök, kålrabbi, svartrötter, majrova, rotselleri, palsternackor, jordärtskockor eller romanesko. Det går också utmärkt att blanda.

Osten i receptet kan också bytas. Mozarellan kan uteslutas eller bytas mot fetaost eller ädelost i ungefär motsvarande mängd.

E% Broccoligratäng med mozarella

(Källa: Vår KokBok – Grönsaksgratänger)

Make a Comment

Kommentera

6 svar to “Broccoligratäng med mozarella”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Mmmm det där lät ju och såg ju jättegottis ut!

Ska absolut testa! Har fått pipppi på mozarella nu sååå det är ju perfekt 😉

Ha det gottis!

Åh, som jag har letat efter ett bra recept på detta utan mjöl. Tackar!

Det här receptet kan jag inte motstå. Det verkar alldeles för gott och ditt recept får äran av att vara min andra kolhydratfria måltid. Återkommer med förmodat beröm!!

Då jag precis har börjat lära mig att gilla broccoli, och dessutom är dödstrött på alla omelettvarianter som vegetariskt LCHF-val, gav jag mig på detta recept med viss skepsis. Absolut positivt överraskad! Kommer göra detta igen.

Jag hade 500gr färsk broccoli, allt annat lika, är glad att jag inte minskade på resten av ingredienserna.
Saknade en ugnstemperatur.

Lägg gärna ut fler veg recept som inte har ägg som bas!

MVH

Hej! Ugnstemperaturen är det första som står i instruktionen 🙂
Ska försöka göra fler recept med annan proteinbas än ägg, men det är rätt svårt. Dels tycker jag själv väldigt mycket om ägg och dels så finns det inte jättemånga andra proteinkällor att använda. Men jag ska göra ett allvarligt menat försök!

Haha blind man är ibland!
Ja jag tycker med om ägg, men i perioder blir jag ordenligt trött på det.. och nästa gång det händer kommer jag vara glad över ditt försök! 🙂


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

