Kesoplättar med kanel och kardemumma

Posted on torsdag, 17 april 2008. Filed under: Äggrätter, Frukost, Lättlagat, Mjölkproduktbaserat, Ost, Recept, Sidorätter och tillbehör, Stekt, Varmrätter | Taggar:, , , , |

Himmelkst goda plättar som går att variera in i det oändliga.

Kesoplättar

1-2 portioner, beroende på om du äter plättarna som egen rätt eller som tillbehör.

250 g keso
2 ägg
2 msk kokosflingor
kanel och kardemumma efter tycke och smak, jag var rätt generös för jag gillar den lite peppriga smaken som blir

Gör såhär:

Blanda ingredienserna och låt kokosflingorna svälla en stund. Smält ganska generöst med smör i en stekpanna och stek på medelvärme. Plättarna behöver rätt lång tid på första sidan innan de håller för vändning. Ha inte för bråttom, utan låt det ta tid. Smält nytt smör i pannan mellan varje omgång, smeten suger åt sig.

Jag tyckte dessa var godast ljumna eller kalla. Byter man ut kryddorna mot örtkryddor (t ex basilika och oregano) kan jag tänka mig att de blir godast varma istället.

E% kesoplättar

(Källa: Bloggen Vägen från 137 kg)

Make a Comment

Kommentera

9 svar to “Kesoplättar med kanel och kardemumma”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Låter fatastiskt, måste genast prova 🙂

Jag gjorde precis dessa plättar til frukost (jag är inne på dag 2) och till min stora besvikelse gillade jag dem inte alls. Jag mådde illa och hade svårt att få ned dem och sitter nu och tuggar ostskivor istället. Har du något tips på variation, så jag kanske kan hitta en form som passar mig?

Verkligen tråkigt att du mådde illa. Det är aldrig kul oavsett anledning. Jag tänker att det skulle kunna vara omställningen också eftersom du inte ätit LCHF på så länge än. Hade själv svårt att äta de två första veckorna, mådde illa av nästan allt. Men: det gick över.

Nu bara spånar jag… Smaksinnet förändras efter ett tag på den här kosten, och man känner inte samma behov av sötma i maten. Bara som ett exempel: gjorde müslitoppar till pojkvännen nyligen (han äter inte LCHF), smälte blockchoklad och blandade med osockrad frukostmüsli. Provade en och tyckte det var jättesött. Han tyckte de var helt osöta.

Tänker du på variation på frukosten eller på kesoplättarna?

Frukostförslag:
* 1-2 dl keso, 1-2 dl fet fil eller yoghurt och några msk linfrön
* 1-2 kokta ägg, 1 avokado och eller en skiva knäckebröd (typ finncrisp)
* Ostkaka med bär
* Omelett med vad som finns hemma
* Vill man lyxa ordentligt och inte har problem med grädde gör man iordning pannacotta och äter till frukost

Kesoplättarna (smaksättningsidéer):
* Naturella och serverade med bär eller vispad grädde
* Finhackad rödlök eller gräslök, basilika
* Hacka ner ett äpple i smeten (kanske lite väl mycket kolhydrater..) och servera med grädde
* Byt kokosflingorna mot något annat som drar åt sig vätska, fiberHUSK eller liknande (finns i hyllan med glutenfria produkter), jag brukar kunna må illa av kokosfett ibland
* Finhackad paprika eller tomat, basilika, oregano
* Finhackade oliver och oregano
* En gnutta senap och dill
* Byta ut en del av keson mot smulad fetaost

Kan det vara smörsmaken som spökar? Prova att steka i något annat fett?

Jag har inte provat alla de här idéerna, så jag kan inte gå ed på att de är klockrena men det är lite idéspruta från min sida.

Tack för förslagen! Jag tror att det är kokosen som spökar, för jag har problem med varken grädde eller fett. 😀 Men jag har några små idéer jag ska prova.

Åh! Jag lagade precis detta till frukost, (har tittat länge på receptet men inte fått tid att göra det förens nu) Jag har inte hunnit äta än eftersom de fortfarande steks, men smakat lite har jag. Och jag tycker det smakar jätte gott! Skall bli kul att testa de olika varianterna nu, denna gång blev det med kanel, kardemumma och tinade hallon på sidan av!

Supergoda! Men jag kunde inte få dem att hålla ihop för fem öre. Gör kokosflingorna att de håller ihop bättre? Hade slut på det så jag gjorde utan.
Kanelen och kardemumman tog bort den omelettaktiga smaken som jag ofta tycker är för tydlig i plättar o våfflor. Verkligen gott som sagt 🙂

Jag använde kokosflingorna för att suga upp en del av vätskan från äggen. De behöver dock svälla en liten stund innan. Tror att man kan få samma effekt om man till exempel slänger en av äggvitorna.

Tack! Jag får prova igen 😀


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

