Tofu med zucchini och ädelost

Posted on tisdag, 25 mars 2008. Filed under: Gratäng, Lättlagat, Ost, Recept, Tofurätter, Ugnslagat, Varmrätter | Taggar:, , , , |

Tofu med ädelost och zucchini

2 portioner

Du behöver:

300 g tofu (rökt eller naturell)
1 zucchini (ca 400 g)
150 g blåmögelost
2 dl grädde
nymalen svartpeppar

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.

Skölj zucchinin och skär den och tofun i skivor och varva dessa i en ugnsfast form. Smula över ädelosten.

Blanda grädde och svartpeppar och häll över tofun och zucchinin. Gratinera i ca 15-20 min eller tills osten fått fin färg.

Tofu med zucchini och ädelost

(Källa: Raringens eget hopkok)
Make a Comment

Kommentera

6 svar to “Tofu med zucchini och ädelost”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Åh, det här var smaskens! Jag gjorde med getost istället för ädelost, passade jättebra! Dock blev det väldigt rinnigt med grädden… Väntade en kort stund efter att jag tog ut den från ugnen, skulle jag låtit den svalna längre? Eller vara inne i ugnen längre? Eller finns det något annat knep, som du vet om?

Stort tack förresten, för din sida, du har hjälpt mig med så många måltider!

Kul att du gillar det! 🙂

Jag minns också detta recept som ganska rinnigt. Det är ursprungligen gjort med päron istället för zucchini och blev även då ganska ”blött”. Möjligen kan det bli mindre rinnig gratängsås om man använder mindre grädde samt skrapar ur kärnhuset i zucchinin.

Jag funderar på att mosa ost och tofu och blanda med grädden. Kan det funka, tror du? Jag vill gärna äta mer tofu, men kväljs av konsistensen.

Det borde gå bra tror jag. Tofu blir ganska grynigt när man mosar eller mixar, känns ungefär som mini-couscous att äta tycker jag. Berätta gärna hur det gick om du provar!

Det blev jättegott! Jag mosade tofun med grädden och hälften av osten och bredde över grönsakerna (jag la i lite champinjoner också) Tror jag ska krydda med lite oregano eller basilika nästa gång.

Apropå rinnighet: man skulle kunna byta ut grädden mot creme fraiche

[…] tofu-med-zucchini-och-adelost […]


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

