Kokostoppar

Posted on lördag, 22 mars 2008. Filed under: Lättlagat, Pyssligt, Recept, Sötsaker, Ugnslagat | Taggar:, , , , , , |

Kokostoppar

36 st

Du behöver:

100 g smör
4 ägg
2 msk grädde
1 tsk vaniljsocker
1 vaniljstång
400 g kokosflingor
200 g mörk choklad (drygt hälften kommer gå åt, men man behöver marginalen)

Gör såhär:

Sätt på ungen på 175 grader.

Smält smöret och låt det svalna.

Blanda ägg, vaniljsocker, vaniljstång och grädde. Vispa så lite som möjligt. Blanda ner kokosflingor och det smälta smöret och låt smeten svälla ca 10 min.

Forma 36 stycken kokostoppar, 12 per plåt, och grädda i mitten på ugnen 10-15 min tills de fått lagom med färg. Låt kokostopparna svalna till rumstemperatur.

Smält 200 g choklad och doppa botten på kokostopparna. Placera dem på bakplåtspapper tills chokladen stelnat.

Kokostoppar

(Källa: Raringens variant på recept från KiF.)

Make a Comment

Kommentera

6 svar to “Kokostoppar”

RSS Feed for Raringens LCHF – En [i huvudsak] vegetarisk receptsamling Comments RSS Feed

Testade detta recept, men istället för vaniljstång och vaniljsocker använde jag vaniljpulver. Doppade inte heller i choklad efteråt.
Blev inte nåt vidare gott, ungefär som att äta kokosflingor faktiskt, men de funkar bra i yoghurt och jag kan ta med mig att äta under längre cykelpass som energipåfyllning.

Skulle tro att det är bäst att följa receptet ovan 🙂

Hehe, ja man kan ju lätt hoppa över sockret. Gjorde detta recept precis i början av min LCHF-tid så jag tyckte det var nödvändigt av någon anledning….

Men chokladen tror jag är viktig! Har även provat att ha i kanel och kardemumma någon gång. Smakar inte riktigt som ”riktiga” kokostoppar men det är rätt gott.

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Kokostoppar är nämligen bland de bästa bakverk jag vet. 🙂
Fin blogg du har förresten, Kram!
Kokostoppar cocostoppar recept


Where's The Comment Form?

  • Kategorier

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

